Pokud nakupujete na firmu, prosím, zaregistrujte se nebo se přihlaste!

Jak správně zpracovat hlínu pro razítkování

Každé razítko může vyžadovat jinou hlínu nebo hlínu v jiném stavu. Podívejte se na první fotku s razítky čaker. Poslední razítko má velmi detailní a jemný vzor. Jeho otisk může být špatnou hlínou zmařen. 
Před dekorováním samotné nádoby si razítko vždy otestujte bokem. Na otestování použijte stejnou hlínu (hmotu), nejlépe ve stejném stavu a to zejména co se týká vlhkosti.

Pokud chceme jemné a detailní otisky razidla, potřebujeme jemnou hmotu, bez příměsí a větších částeček. Bez nečistot. Jemně mletou a bez ostřiva větší velikosti. Pak je potřeba hlídat si vlhkost.

Té je potřeba přizpůsobit celý pracovní proces. Včetně rozvržení dekoru. Hlavně složitější dekory potřebují  scénář, který určí kdy a kam otisknout které razidlo. Je dobré počítat s objemovou změnou materiálu. Prostě tu hmotu na jednom místě stlačíme a na jiném nám nabude.  S touto vlastností je opravdu potřeba počítat. Jinak bude výraz značně zdeformovaný a nebo posunutý.

Problematičtější je to vždy na konkrétní nádobě. Snazší je to například při práci s pláty, které do podoby konkrétního předmětu sestavujeme až po nadekorování. Navíc takové pláty na rozdíl od točeného předmětu mají všude stejnou sílu střepu.

 V případě rozdílných sil střepu je pak potřeba tenčí, slabší místa přikrývat. Někdy i dodatečně vlhčit. Pozor ovšem ne každá hmota je na takovéto změny vhodná. Lokální vlhkost se může  někdy i nevyplatit. V keramice je holt spousta kroků o zkušenostech a testech. Je velmi těžké dát obecnou radu, která by fungovala na vše. Snad jen : pomalu a opatrně.

Pokud vlhčíme, je dobré vlhčit předvídavě. Po navlhčení konkrétního prostoru pro daný dekor se mi osvědčilo nádobu na chvíli přikrýt igelitem. Tím se zjemní přechod mezi susší a vlhčí částí předmětu. Pak nedochází tak často k prasknutí v přechodné vrstvě

Naopak někdy je potřeba opak. Pokud chceme skládaný dekor oživit o detailnější, jemnější či složitější dekor. Pak je potřeba dekorovanou plochu třebas osušit. Nebo jinak separovat proti nalepení hmoty na razidlo. Lze lokálně přisušit, ale to vyžaduje vcelku jistou zkušenost. Nebo separovat nějakým vyrovnávacím prostředkem. Vhodný se mi jeví např. Dětský pudr.- Mastek. Popřípadě mouka

To je asi nejsnazší a nejlevnější řešení. Popel mění povrch a strukturu po výpalu.  Alumina je drahá a kaolin může až zabarvit povrch.

Zpočátku je dobré se učit pracovat s jednou hmotou.  Každá další se může chovat jinak.

Co hledáte?

Košík